K čemu je strach v parkouru? A jak ho překonat?

Strach je náš přítel. Někdy je sice otravný, ale leckdy umí i zachránit život. Je to strach, který tě nepustí vlézt na nestabilní konstrukci ve výšce. Je to strach, který ti nedovolí ve tvých začátcích skákat ze střechy na střechu. A je to také strach, který ti říká: „Neprovokuj Gabriela Harangi (namakaného traceura z Brna):)

Je to přirozený pud sebezáchovy a je v pořádku mít strach na skoky v parkouru. No jo… Ale jak se zlepšovat, když máš strach? To je právě to. Strach překonávat prostě musíš, pokud se chceš zlepšovat.

Vyvstává tedy otázka: „Jak strach ze skoku překonat?“ Bohužel neexistuje ultimátní návod pro každého. V prvé řadě potřebuješ být na skok fyzicky připravený a mít naskákané lehčí skoky. Když opakuješ lehké skoky, získáš kontrolu, která ti pomůže u větších skoků.

Dejme tomu, že se na skok cítíš a jsi na něj fyzicky připravený. Nyní nastala tvoje chvíle strach překonat. Jenže mnohdy to není tak jednoduché, jak jsi asi už sám v tréninku zjistil. I když jsi připraven, máš tzv. „blok“. Jakoby jsi si ztuhl a tělo tě neposlouchalo. Nyní je to práce jen s tvojí hlavou. Překonat to a skočit!

4 tipy, jak překonat strach v parkouru

Existuje několik pomůcek, které ti pomohou s překonáváním bloku. Jde o věci, které uděláš těsně před skokem. Nepřipraví tě na skok z dlouhodobého horizontu, ale pomohou ti překonat blok v přítomnosti. Tady jsou:

1) Dej si sprint

dej-si-sprint-foto-parkour

Dej si nějaké dynamické cvičení. Sprint je ideální, rozproudíš totiž krev v těle. Zvýší se ti tep a hladina adrenalinu. Člověk je pak více nabuzený a není tak „líný“ a nerozhodný. Dostaneš se zkrátka do stavu „flow“ a budeš ochotný/ná jednat akčně a hned. Jedna vůbec z nejúčinnějších pomůcek na strach.

2) Zlehči a postupně ztěžuj skok

zlehci-a-postupne-ztezuj-foto-parkour

Urči si lehčí verzi obávaného skoku. Jakmile ji skočíš, ztěžuješ skok do té doby než ho dáš celý. Např. oddaluješ odraz „Cat leapu“ (viz obrázek) nebo dopad při „Kong to precisu.“ Je to ideální pro skoky u země. Ve skocích ve výšce s tímto způsobem logicky moc nepochodíš.

3) Představ si skok

predstav-si-skok-foto-parkour

„Co si lidská mysl dokáže představit to může i dosáhnout“ Napoleon Hill

Zavři oči a představ si, jak skok skáčeš. Naplno se vciť do situace. Vědci zjistili, že mozek nerozlišuje mezi tím, co si představí a tím, co naše tělo skutečně udělá. Skok se tedy učíš i tím, že si ho představuješ.

4) Uvolni solar plexus

uvolni-solar-plexus-foto-parkour

Svou myslí se zaměř na místo okolo solaru a představ si, že se uvolňuje a tlak strachu mizí. Téměř nedýchej, pootevři ústa a pomyslně vypusť z těla všechny emoce. Vytvoř prázdno a uvědom si, že se tě ta emoce netýká. Je to forma meditace, díky které se dostaneš do stavu „no feeling.“ Abych to zjednodušil – představ si, že strachu dáváš volný průchod a odchází z těla ven. Je to mentální cvičení.

+ dalších 8 pomůcek na překonání strachu v parkouru…

Věřím, že alespoň jednu z těchto metod vyzkoušíš ve svém tréninku. Připravil jsem dalších 8 pomůcek, které parkouristům pomáhají přemoci paralyzující blok před skokem. Ty si je můžeš teď přečíst zdarma v ebooku: 12 hacků, jak překonat strach v parkouru na webu ParkourBlog.cz.

ebook-jak překonat strach v parkouru

Napsal: Daniel ‚Sponge‘ Hanuš